woensdag 11 december 2013


Bij de herdenking van Nelson Mandela

Er is al veel over hem gezegd, wat kan ik daar nog aan toevoegen? Hooguit dat ik enige tijd met verbazing heb gekeken naar de uitzending van de herdenking van deze – in mijn ogen – vooral aller-beminnelijkst gebleven man, ondanks al die jaren van gevangenschap. Hoe eenzaam moet dat zijn? Om hier uit te komen op de manier waarop hij dat deed, moet je wel uiterst gedisciplineerd zijn en zeer vergevingsgezind. Bij mij roept dat alleen al een diep respect op.  

Bij de officiële herdenking miste ik de stilte. Goed. We hebben te maken met een andere cultuur. Met een andere manier van het uiten van emoties en van rouwen dan de onze. Men danste en zong om vooral zijn leven te vieren. Prachtig en dat meen ik oprecht. Maar ik vond het stuitend te zien, dat vooral de blanke grootheden onder ons elkaar tijdens toespraken en het wisselen van sprekers uitgebreid begroetten en zo te zien wat laatste nieuwtjes uitwisselden. Wellicht konden die gebruikelijke onderonsjes niet eerder plaatshebben. Maar wanneer een ceremonieleider een aantal keren met klem vraagt om stilte tijdens het gesproken woord en wanneer je door je aanwezigheid uiting wilt geven aan wat deze grote leider je gebracht heeft, dan vind ik dat je de beleefdheid moet opvatten het verzoek op te volgen. Dan zou je dus eigenlijk gewoon stil moeten zijn en het voorbeeld moeten volgen van de man om wie het draait: Mandela. Je zou de discipline moeten opbrengen stil te zijn, stil te luisteren – misschien naar wat er juist niet gezegd werd – om daarmee de laatste eer te brengen aan een bijzonder mens.

Gezien de vele positieve reacties op deze herdenking geloof ik, dat ik iets gemist heb. Dat klopt: ik heb de televisie uitgezet. Wellicht te vroeg. Of misschien heb ik de essentie ervan niet goed begrepen, dat kan.    

Let bygone be bygone. Laat het verleden zijn wat het is. En zo laat ik vandaag die herdenkingsdag voor wat het was. Ik laat het rusten, ik laat hém rusten in de vrede die hij op zo’n onnavolgbare wijze zonder dwang toch afdwong.

 

Het laatste woord is aan hem:

Education is the most powerful weapon you can choose to change the world…

                                                                                                             Nelson Mandela

Geen opmerkingen:

Een reactie posten