woensdag 14 januari 2015


ERFDEEL door Eric Abbas (die helaas enkele jaren later overleed aan de gevolgen van de ziekte ALS)
21 mei 2009

Het zal zo'n twee jaar geleden zijn geweest dat ik Giselle Ecury's roman “Erfdeel” onder ogen kreeg. Wij deelden op dat moment nog dezelfde uitgever: Conserve in Schoorl. Ik verhuisde kort daarna naar Servo in Assen, zij naar In de knipscheer in Haarlem.

Niet alleen was ik onmiddellijk onder de indruk van de grote literaire kwaliteiten van mijn stalgenote, vooral de parallellen met mijn eigen werk troffen me. Net als het hoofdpersonage van   mijn “Een brief naar IndiĆ«”, moest de kleine Carmen in “Erfdeel” haar vertrouwde tropische wereld op zesjarige leeftijd opgeven voor die van het kille Nederland. Net als hij, zal zij daarna tussen twee werelden in moeten leven, zich nergens echt thuis voelen. De  dramatische gebeurtenissen in beide boeken worden erdoor bepaald en ingekleurd. Het verhaal wordt geschreven vanuit de herinnering van beide kinderen.

Inmiddels zijn Giselle en ik goed bevriend geraakt. Bij de presentatie van mijn laatste boek speelde zij een belangrijke rol. De band die we beiden hebben met de Antillen bindt ons. Ook ik heb een tijd op Aruba gewoond en “Bruha?” is daar – zij het verhuld –  gesitueerd. Beiden worden we ook in de west gelezen en tot ons genoegen gewaardeerd.

Met spanning kijk ik uit naar Giselle's volgende boek, dat in september moet verschijnen. Van harte hoop ik dat het de aandacht van veel Nederlandse lezers zal trekken!
 
                                             
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten