Het
duo Kraayenhof en Dobal presenteert 5 sterrenhotel Victoria
Zij kennen elkaar al sinds zijn
komst naar Nederland in 1989, toen hij zat in het toenmalige kwartet, waarin
ook Carel Kraayenhof speelde. Argentijn Juan Pablo Dobal en Carel Kraayenhof
hebben nu als duo naar aanleiding van een nieuw theaterprogramma een cd
uitgebracht. Dat kan bijna niet onopgemerkt aan ons voorbijgaan. Hoe mooi is
het, bij vrijwel elke klank te voelen dat zij met elkaar communiceren via de
muziek, elkaar aanvullen en op elkaar ingespeeld zijn.
Slechts vier maanden na de
presentatie in TivoliVredenburg te Utrecht van het live album “In concert” van Carel
Kraayenhof en harpiste Lavinia Meijer, hebben bandoneonist Kraayenhof en pianist / componist Dobal dit theaterprogramma
gerealiseerd: “Hotel Victoria”. De titel alleen al spreekt althans mij meteen
tot de verbeelding. Want wie
herinnert zich niet het legendarische “Hotel California” van the Eagles uit
1976 – u weet wel: such a lovely place, such a lovely face… you can check out any
time you like, but you can never leave.
Ook Hotel Victoria is een ode aan
een bestaand hotel en de titel van een tango uit 1906, gecomponeerd door
pianist
Feliciano Latasa. Het fameuze Gran Hotel Victoria te Buenos Aires was jarenlang
voor veel musici en artiesten een ontmoetingsplaats. In die jaren zochten zij
hun fortuin in deze metropool, omdat juist daar de tango een rage leek te
worden. De geschiedenis heeft geleerd dat inmiddels de tango de wereld
daadwerkelijk veroverd heeft.
Het Duo
Kraayenhof en Dobal brengt dit
titelnummer min of meer als een ode aan elk hotel, want voor de reizende
muzikant is een hotel na een concert een rustplaats, een baken in zee, maar ook
een ontmoetingsplaats met andere musici. De bar nodigt dan uit de bandoneón
toch weer uit de koffer te halen of de oude piano die daar in een hoek staat
open te klappen. Om de volgende ochtend wakker te worden in een omgeving die je
niet echt meer herkent. “Het muzikantenleven is er een van een “loco lindo”. “Hotel
Victoria”, gearrangeerd
door pianist Horacio Salgan voor zijn duo met gitarist Ubaldo de Lío, krijgt
nu “een ander jasje aan” door de klanken van de bandoneón.
Achter elk
nummer, schuilt een mooi verhaal, ook achter de nummers die Carel en Juan Pablo
Dobal zelf schreven. Om in de hotelsfeer te blijven is het feestelijke “Enny”
opgedragen aan Kraayenhofs moeder ter gelegenheid van haar 80e
verjaardag, bij wie hij na optredens in het zuiden van het land met plezier
verblijft in “het beste B&B van het zuiden”.
Maar ook uit
veel van de andere muziekstukken spreekt een warme menslievendheid, oog voor de
wantoestanden in de wereld die er nog altijd zijn, betrokkenheid. Zo
ontstond “Frieda’s milonga” na een bijzondere ontmoeting met Frieda
Menco (90), die Carel vertelde hoe ze in de Tweede Wereldoorlog Auschwitz
overleefde en hoe ze haar lange leven gewijd heeft aan de wereldvrede, door met
veel jonge mensen overal in de wereld in gesprek te gaan over discriminatie.
“Charlotte” is opgedragen aan een schoonzus die zich in Groningen inzet voor
rolstoelvriendelijke woningen in het centrum van de stad en Juan
Pablo bezingt in “Sudamérica” het
continent waar hij geboren werd en opgroeide, een werelddeel met grote rijkdommen,
gevangen tussen twee oceanen; prooi van grote kolonisten Spanje en Portugal, waaronder
twee volkeren moesten lijden, de Indianen en Afrikanen.
Mocht u in
Nederland zijn, check dan een avondje in bij dit bijzondere Hotel. Op 6
februari zal de officiële cd-presentatie plaatsvinden tijdens het middagconcert
in de Noorderkerk te Amsterdam. Kaarten zijn te koop via: www.noorderkerkconcerten.nl. Via de website kunt
u de agenda bekijken en meer informatie over de cd lezen. Maar weet: you can
never leave…!
Photography
& graphic design: Rob Becker Beeldverhaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten